Waarom online zichtbaarheid belangrijk is

Online diensten verlenen of fysiek vakwerk leveren, er zijn veel verschillende ondernemingen. Ongeacht of je bedrijf nu fysiek of online diensten levert, uit onderzoek blijkt dat merendeel van de consumenten online onderzoek doet voordat zij een product aanschaffen of dienstverlener inhuren. In deze blog lees je meer over het belang en de voordelen van een goede online vindbaarheid als ondernemer.

Inhoudsopgave

Wat is online zichtbaarheid en waarom is het belangrijk?

Een website is vaak het begin, maar denk aan de score in de zoekresultaten, de social media feed maar bijvoorbeeld ook online reviews van klanten.

Voordelen grote online zichtbaarheid

Het grootste voordeel van een goed online zichtbaarheid is dat er meer potentiële klanten bereikt kunnen worden. Door je website in te richten op bepaalde zoekopdrachten ben je op het juiste moment zichtbaar voor je gewenste doelgroep.

Daarnaast zijn de kosten om online klanten te bereiken & te behouden zijn uiteindelijk lager dan bijvoorbeeld adverteren in kranten. Simpelweg omdat er online veel meer mensen te bereiken zijn daarnaast zijn de resultaten van een online marketingcampagne ook stukken beter te meten dan bijvoorbeeld een flyer. Doordat er meer data en data-analysemogelijkheden beschikbaar zijn.

Ten slotte kunnen klanten online altijd informatie over je onderneming en je diensten/ producten vinden. In tegenstelling tot een fysieke winkel is een website 24/7 geopend.

Kortom, bedrijven die investeren in online vindbaarheid hebben een groot concurrentievoordeel ten opzichte van de traditionele bedrijven het internet niet als extra verkoopkanaal zien.

Wat kun je doen om online zichtbaarheid te vergroten?

SEO, SEA, Social media, E-mailmarketing… De termen van online marketing mogelijkheden vliegen je vandaag de dag als ondernemer om de oren. Er zijn veel manieren om jezelf online te profileren, en dus ook manieren om een concurrentievoordeel te pakken.

Organische kanalen

Websites

Een website is vaak de basis, je kan het zien als het online visitekaartje van de onderneming. Op een website kun je eenvoudig meer vertellen over de diensten, het bedrijf zelf, klantverhalen en nog veel meer. Daarnaast is een contactformulier een eenvoudige optie voor webbezoekers om in contact te komen.

Social media

Instagram, Facebook, LinkedIn etc. zijn allemaal kanalen waarop een onderneming zich als merk neer kan zetten. Met een duidelijke huisstijl en de juiste elemementen in social media posts verhoog je de interactie en verkeer naar externe kanalen zoals je website.

Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf kan je gratis een bedrijfsprofiel aanmaken waarbij klanten meer over een onderneming kunnen vinden. Door een profiel aan te maken kunnen klanten eenvoudig gegevens vinden, zoals:

  • Adres en contactgegevens 
  • Reviews
  • Foto’s

Met een Google Bedrijfsprofiel word je ook getoond op Google Maps, ideaal dus voor lokaal verkeer
naar je kanalen. Ook is het eenvoudig om direct contact op te nemen door alle contactgegevens die worden weergegeven

In het geval van een webshop kan je ook eenvoudig producten/ productcategorieën aan dit profiel toevoegen met een directe link naar de webshop. 

Betaalde kanalen

Hoewel organische kanalen op de lange termijn vaak veel op kunnen leveren kun je met betaalde kanalen snel resultaat halen. 

SEA

Search Engine Advertising (SEA), oftewel het adverteren in zoekmachines zoals Google of Bing. Dit soort advertenties worden vaak ingezet nadat de website is geoptimaliseerd voor organisch verkeer. Met het adverteren kan je ervoor zorgen dat je (met de juiste advertenties) bovenaan de zoekopdrachten komt te staan. Hierbij kun je je focussen op relevante zoekwoorden. 

Social media Ads

Het adverteren op social media kanalen wordt vaak ingezet om een nieuwe doelgroep aan te spreken  of om juist mogelijk geïnteresseerden nog een keer aan te spreken met een social media post. Het voordeel van social media is dat er zeer specifiek gericht kan worden op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, beroep of interesses. 

Hoe begin je met het vergroten van online zichtbaarheid?

Dat online vindbaarheid belangrijk is om een concurrentievoordeel te pakken is nu wel duidelijk geworden. Ook weet je al wat meer over de mogelijkheden, maar… Hoe begin je nu?

Strategiebepaling

Een strategie is niks meer of minder dan simpel in kaart te brengen wat je hu van plan bent en hoe je dat wil gaan doen. Belangrijke onderdelen van een strategie zijn:

  • Doelgroep, hoe ziet je ideale klant eruit?
  • Doelstellingen, wat wil je bereiken?
  • Kanaalkeuze, welke kanalen ga je wel of juist niet inzetten?

Een strategie opstellen kan best lastig zijn, dat is begrijpelijk. Struct helpt je graag bij het vergoten van je online vindbaarheid. Bekijk eens de diensten die Struct aanbiedt. Of neeem direct contact op.

Nieuwsgierig geworden?

Dat snap ik, online marketing is, met de juiste strategie, gewoon superleuk. 

Met bovenstaande aanpak zorg ik er samen met jou voor dat er structureel meer opbrengsten uit online marketing gaan komen.

Ik sta er in ieder geval voor open om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mooie doelen te halen, jij ook?