Online zichtbaarheid voor de vakman.
Waar veel vakmannen fysiek professioneel werk leveren blijft de online zichtbaarheid vaak achter. Jammer, want die expertise voor jouw vak wil je ook door vertalen naar een professioneel online visitekaartje toch?
Visitekaartje
Laat een website een verlengstuk zijn van je fysieke vakmanschap. Met een nette website wek je een betere indruk.
Portfolio
Trots op het werk wat je hebt opgeleverd? Laat het terugkomen op een portfolio/ referentie pagina.
Concurrentievoordeel
Veel vakmannen zien de waarde van online kanalen niet in. Door jezelf goed te positioneren heb je een streepje voor.
Waarom zijn online kanalen belangrijk voor vakmannen?
Als vakman lever je kwaliteit. Tevreden klanten zorgen voor mond-tot-mond reclame, maar in een digitaliserende maatschappij is dat niet meer genoeg.
Klanten zoeken online naar bedrijven
Zelfs als iemand via een referentie binnenkomt doen ze online vaak research. Ben je online slecht zichtbaar of oogt je website niet professioneel, dan sta ja vaak 1-0 achter t.o.v. concurrenten die hun online zaken wel op orde hebben.
Verzorgde kanalen zorgen voor vertrouwen
Een professionele website, positieve reviews en een verzorgde social media pagina wekken vertrouwen op. Hiermee kun je namelijk laten zien dat je zowel je vak als positionering serieus neemt. Dat extra vertrouwen geeft klanten vaak net dat extra zetje om jou te benaderen voor een klus of opdracht.
Online marketing helpt je verder groeien
Hoewel mond-tot-mond reclame klanten op kan leveren, is het niet onuitputtelijk. Door online zichtbaar te zijn bereik je ook mensen die nog niet naar jou op zoek waren door een referentie, maar wel naar jouw diensten. Je hebt dus een groter bereik waar je klanten uit kan putten.
Hoe maak je jezelf als vakman zichtbaar?
Er zijn veel manieren en kanalen om jezelf online te positioneren, zowel organisch als gesponsord. Hieronder vind je de meest gebruikte (en toegankelijke) manieren om jezelf zichtbaar te maken.
Website (optimaliseren)
Een website is vaak de basis, hier kan je meer vertellen over jezelf, jouw diensten en een portfolio pagina. Hoewel veel vakmannen al een website hebben is deze vaak niet geoptimaliseerd voor vindbaarheid, waardoor er kansen blijven liggen. Ook is het belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk is. Denk in dat je zelf als klant op je eigen website navigeert, waar loop je tegenaan en hoe maak je de website gebruiksvriendelijker?
Social media pagina’s
Instagram, Facebook en LinkedIn zijn veelgebruikte social media kanalen voor bedrijfspagina’s. Je kan het voor verschillende doelen gebruiken.
- Portfolio: Post foto’s en story’s van projecten en neem de gebruiker mee in het proces van een project
- Over ons: Mensen doen zaken met mensen, geen merknamen. Laat zien welk team er achter het bedrijf zit.
- Werven van personeel: Laat zien hoe gaaf het is om bij jouw onderneming te werken, dit zijn vaak persoonlijkere posts
- Top of mind blijven: Door regelmatig te posten onthouden (potentiële) klanten jouw onderneming en kunnen zo weer aanbevelingen doen aan anderen.
Online bedrijfspagina’s
Je kan jouw onderneming registeren bij concepten zoals Google Mijn Bedrijf, waar je een gratis bedrijfsprofiel aan kan maken. Hierbij kun je jouw contactgegevens achterlaten voor klanten. Het nadeel hiervan is dat mensen het alleen zien als ze echt naar jouw bedrijfsnaam zoeken.
Wat levert online marketing op?
Als ondernemer kan je verschillende doelen hebben op het gebied van marketing. Wil je focussen op algemene naamsbekendheid, lokaal beter gevonden worden of juist het huidige verkeer van je website beter laten converteren?
Veelvoorkomende doelstelingen zijn:
- Grotere naamsbekendheid
- Een specifieke doelgroep benaderen
- Beter personeel aantrekken
- Doorlopend meer verkeer naar je website krijgen.
Allemaal relevante, maar verschillende doelstellingen. Het is dus belangrijk om na te gaan waar je winst wil behalen, en daarna kan je een strategie opzetten om die doelen te bereiken.
Voorbeelden hiervan kunnen zijn:
Een eenmanszaak in gevelreiniging wil meer aanvragen via Google. Door een goede website en lokale SEO zorg ik dat hij binnen 3 maanden stijgt in de zoekresultaten. Resultaat: 10 aanvragen per maand extra.
Een timmerman had alleen een Facebookpagina. Met een eenvoudige website met foto’s van zijn werk, klantreviews en lokale SEO optimaliseer ik zijn vindbaarheid. Binnen 2 maanden komen de eerste aanvragen binnen via zijn contactformulier, waar eerder alles via mond-tot-mond ging.
Dus.. Klaar om te groeien?
Laten we in contact komen en kijken naar een geschikte manier om jouw vakmanschap online verder voort te zetten.
Eerst meer weten over wie ik ben en hoe ik je kan helpen? Hier lees je meer over mij.
Nieuwsgierig geworden?
Dat snap ik, online marketing is, met de juiste strategie, gewoon superleuk .
Met bovenstaande aanpak zorgen we ervoor dat jouw data structureel meer op gaat leveren.
Ik sta er in ieder geval voor open om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mooie doelen te halen, jij ook?