SEO & CRO zorgen samen voor online resultaat

SEO (optimaliseren voor meer online verkeer naar je kanalen) en CRO (optimaliseren voor meer conversies) zijn bekende termen binnen online marketing. Op zichzelf kunnen ze resultaat opleveren, maar door deze twee strategieën te bundelen krijg je écht online resultaat.
Maar wat betekent het nu echt en waarom zijn de twee samen zo goed? Lees het in de blog.

Inhoudsopgave

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimimazation) is het optimaliseren van je website voor organisch verkeer uit zoekmachines. Het grootste doel hiervan is dat je met relevante zoekopdrachten hoger positioneert voor webgebruikers die op zoek zijn naar jouw dienst of product. Waar je met gesponsorde zoekresultaten betaald voor direct resultaat is SEO meer een lange termijn strategie waarbij je kosteloos duurzaam meer verkeer naar je website leidt.

SEO is een breed begrip, maar er zijn grofweg drie onderdelen:

Technische SEO

Hierbij gaat het erom dat de technische zaken zoals de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en beveiliging van de site en pagina’s in orde zijn.

On-page SEO

Dit omvat de content op de pagina’s zelf (on-page), dus hierbij wordt er gekeken naar het aantal en de kwaliteit van zoekwoorden die voor jouw onderneming relevant zijn. Daarnaast is het belangrijk dat hierbij de meta-gegevens worden ingevuld, de headings in logische volgorde staan en dat er interne links aanwezig zijn.

Voorbeeld
Je bent een Timmerman in Eindhoven, logischerwijs wil je dan gevonden worden bij zoekopdrachten die ”timmerman+eindhoven” of varianten bevatten.
Stel dat je een pagina over je diensten voor nieuwbouw hebt dan kan je deze linken aan de pagina voor verbouwingen als daarin relevante info staat. Dat heet linkbuilding.

Off-page SEO

Dit heeft voornamelijk met de autoriteit en betrouwbaarheid van je website te maken. Dit komt voor een deel voort uit de linkjes die vanuit andere websitedomeinen naar jouw website leiden (Backlinks). Daarnaast beoordelen zoekmachines zelf ook hoe betrouwbaar jouw website op basis van content en technische eigenschappen.

Hoe meet je SEO?

SEO meet je door zowel te kijken naar kwantitatieve als kwalitatieve data. Hieronder zijn de belangrijkste pijlers voor SEO analyses weergegeven.

Organische bezoekers

Het meest voor de hand liggende signaal van effectieve SEO is de toename van organisch verkeer naar je website. Dit is eenvoudig te meten met Google Search Console. Hierin zie je eenvoudig hoeveel bezoekers binnenkomen met organische (niet betaalde) zoekopdrachten. Let wel op dat je altijd vergelijkt met een vergelijkbare periode. Voor producten die alleen in de zomer worden gekocht is het logisch dat er in de winter minder naar gezocht wordt.

Ranking

Wanneer je structureel stijgt met posities in zoekmachines betekent dit dat SEO een positief effect heeft. Dit is ook weer gratis te meten via Google Search Console. Wil je uitgebreidere analyses over je posities? Dan kun je betaalde programma’s zoals SE-Ranking, Ahrefs of Moz gebruiken.

Kwaliteit van organisch verkeer

Naast het aantal bezoekers telt ook de kwaliteit van het organisch verkeer. Als mensen gemiddeld langer blijven, meerdere pagina’s bekijken of doorklikken naar relevante content, is dat een teken van kwalitatief verkeer. Dit kan een resultaat zijn van goede SEO, de juiste bezoekers aantrekken via relevante zoektermen. En van sterke CRO, zorgen dat je website logisch, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is.

Wat is CRO?

CRO (Conversion rate optimization) is het optimaliseren van kanalen voor conversies, dit kunnen directe aankopen op een webshop zijn maar bijvoorbeeld ook aanmeldingen of offerteaanvragen. Het doel is dus om relatief meer conversies te realiseren zonder direct meer verkeer aan te trekken.

Lees hier meer over het belang van CRO.

CRO meten is meer dan alleen het aantal conversies registreren, het begint met duidelijk doelen op te stellen. Wil je meer verkopen, contactformulieren of juist downloads van een document/ whitepaper? Want verschillende doelstellingen vragen om verschillende aanpakken/ strategieën. Wanneer je meer verkopen wil stimuleren kan je bijvoorbeeld focussen op een gebruiksvriendelijk afrekenproces. Terwijl meer downloads vragen om een duidelijke en betrouwbare downloadknop. 

Hoe meet je CRO?

CRO meten begint met het opstellen van duidelijke doelen wat je nu wil bereiken, voor het meten van CRO wordt vaak de conversieratio van de nulmeting vergeleken met degene na de optimalisaties.
Een nulmeting doen is niets anders dan het huidige aantal conversies door het aantal bezoekers te delen (conversies/bezoekers= conversieratio). Bij een nulmeting kun je naast de conversieratio ook kijken naar heatmaps van huidige webgebruikers en kijken of er opvallende zaken zijn.

Kijk niet alleen naar de conversieratio als uitkomst, maar ook naar ondersteunende data zoals de gemiddelde sessieduur, click-through-rate en de bounce rate. (Heb je geen idee wat je zojuist gelezen hebt? Geen probleem, neem contact op zodat ik het persoonlijk uit kan leggen.) Want vaak zijn die ondersteunende kpi’s veelzeggend over de hoeveelheid conversies (en dus de effectiviteit van CRO). 

Ten slotte is het belangrijk om voortdurend de resultaten te blijven monitoren en aanpassen waar nodig, CRO is namelijk een doorlopend proces.

Waarom SEO & CRO?

Meer verkeer naar je website krijgen klinkt goed, maar zolang dat niet converteert heb je er weinig aan. Door in te zetten op organische optimalisaties voor zowel het aantal bezoekers als de kwaliteit van de bezoekers haal je op duurzame wijze meer verkopen of leads uit je website.

Nieuwsgierig geworden?

Dat snap ik, online marketing is, met de juiste strategie, gewoon superleuk. 

Met bovenstaande aanpak zorg ik er samen met jou voor dat er structureel meer opbrengsten uit online marketing gaan komen.

Ik sta er in ieder geval voor open om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mooie doelen te halen, jij ook?